Didactiek


Welkom op de website voor de studiedag van en voor de drie Vrijescholen voor voortgezet onderwijs in Noord-Holland op 23 november 2017. Een dag van en voor docenten. Een dag waarop we hopen iedereen inspiratie en ideeën voor aankomend schooljaar mee te kunnen geven.

“Van ik tot ik-sturing”
Het thema van deze studiedag omvat de ontwikkeling en sturing van zowel de docent als de leerling. De inhoud en samenstelling van het programma richt zich op de docent die blijft leren en ontwikkelen door op zijn eigen handelen te reflecteren en zo ook de leerling kan stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leren en ontwikkelen.

We hopen iedereen op deze dag handvatten en inspiratie mee te kunnen geven om didactische en pedagogische vaardigheden verder te ontwikkelen.

Aanbod: We bieden twee rondes workshops aan. Hieronder vind je een korte beschrijving van iedere workshop die aangeboden wordt. Via de link onderaan deze pagina kun je je inschrijven voor een workshop in de ochtend en een workshop in de middag. Doe dit alsjeblieft voor 10 november! En … vol = vol.

Wij wensen je heel veel plezier en inspiratie toe op deze dag! Voor vragen kun je terecht bij de coördinator op jouw vestiging:

Haarlem: Rinske Koster
Bergen: Mischa Klerks
Amsterdam: Jacinta Molkenboer

Schrijf je voor 14 november in!

Klik hier om je in te schrijven. Het programma en informatie over de te kiezen workshops vind je hieronder.

Programma & planning

Datum: 23 november 2017
Tijd: 10.00 – 16.00
Plek: Rudolf Steiner College Haarlem (Engelandlaan 2, 2034 NA Haarlem)

09.30-10.00 Inloop
10.00-10.25 Introductie
10.30-12.00 Eerste ronde workshops
12.00-12.45 Lunch
12.45-13.15 Cabaret
13.30-15.00 Tweede ronde workshops
15.10-15.30 Afsluiting
15.30-16.00 Sapje

Inhoud workshops

De volgende negen workshops worden aangeboden;
-Hoe zet je een tiener op ‘leren’? – door Mark Mieras
-Hoogintelligent = Hoogpresterend….? Lang niet altijd! – door Marijtje Disseldorp-Overduin en Frietzen Grünbauer-Felius
-Inspelen op jongensachtig leren – door Otto de Loor
-Socratische dialoog – door Liesbeth Levy
-Vanuit weerstand naar verbinding – door Jack Stroop
-Onderzoekend en ontwerpend leren – door Gerard Vrijhoeven
-Let’s get digital  - door Wies Admiraal
-De stem van de leerling – door Jelle Verwer en Bonita Smits
-Formatief toetsen – door René Kneyber

Klik hier voor de inhoud van de workshops.